Mercedes introduceert vernieuwde Marco Polo buscamper
Een nieuw model betekent niet direct dat een fabrikant moet afzien van beproefde oplossingen. Een goed voorbeeld daarvan is de vernieuwde Marco Polo van Mercedes. Hier is goed te zien hoe goed innovatie kan worden gecombineerd met bekende waarden.
In de nieuwe uitvoering profiteert de camper van de vernieuwingen van de V-Klasse, die als basis dient voor deze buscamper. De veranderingen aan de voorzijde van het exterieur en binnenzijde zijn dan ook ingetogen.
Verbeteringen
Net als bij de V-Klasse is het front licht gereviseerd. In nette interieur stroomt de door het airconditioningsysteem geconditioneerde lucht door nieuw ontworpen ventilatieroosters in turbinestijl, net zoals bij de A-Klasse. Het limousinekarakter van de V-Klasse overheerst duidelijk in deze camper. De besturingselementen zijn precies waar je ze zou verwachten. Het grote beeldscherm, centraal in het dashboard, komt echter een beetje als een vreemde eend in de bijt over.
Motoren
De grootste innovatie in de nieuwe Mercedes-camper bevindt zich onder de motorkap. Hier doet de nieuwste dieselmotor van de Duitse autofabrikant zijn werk. Dankzij talrijke technische innovaties is de OM 654 een van de schoonste motoren in zijn soort. Vooral in de krachtigste versie, de Marco Polo 300 d (176 kW/239 pk), ontwikkelt de viercilinder opmerkelijke dynamische kwaliteiten die je in dit segment niet direct zou verwachten. Volgens Mercedes sprint deze Marco Polo in 8,6 seconden van nul naar 100 km/u en bedraagt de maximumsnelheid 215 km/u. Nu is het natuurlijk nog steeds een camper en geen racewagen. Daarom is er naast deze motor behalve in deze top-of-the-range versie ook leverbaar met 163 en 190 pk. De dieselmotor kenmerkt zich ook door zijn rustige loopeigenschappen zodat hij ook meer dan genoeg comfort biedt. Het vermogen van de OM 654 wordt via een automatische versnellingsbak met negen versnellingen naar de wielen overgebracht.
Interieur
De kwaliteiten als camper zijn vooral te zien in het interieur, en dat is waar de Marco Polo zijn kwaliteiten laat zien. De achterbank kan elektrisch worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed van 2,03 x 1,13 meter. Het compacte keukentje is uitgerust met een tweepits gasfornuis, een spoelbak en een compressorkoeler. Er is een opvouwbare tafel, die kan worden uitgetrokken voor het bereiden en nuttigen van maaltijden. De twee voorstoelen zijn uiteraard draaibaar zodat er desgewenst vier personen aan de tafel kunnen plaatsnemen. Het met glasvezel versterkte kunststof hefdak kan ook elektrisch worden uitgeklapt. De talrijke laden en planken bieden plaats aan het keukengerei dat nodig is voor een kampeervakantie. Ook is er een geluidssysteem met negen luidsprekers aan boord.
Compact
Dankzij de hoogte van iets minder dan twee meter kan de Marco Polo ook worden geparkeerd op plaatsen die voor veel andere campers ontoegankelijk zijn. Ook kan de camper gemakkelijk worden geparkeerd in parkeergarages. De Marco Polo is en blijft een camper voor sportieve kampeerders. Zo zijn er bijvoorbeeld geen sanitaire voorzieningen.
Hulpsystemen
Net als de nieuwe V-Klasse komt ook de Marco Polo op de markt met talrijke beveiligingssystemen en elektronische assistenten. De zijwindassistent is standaard en ook zeer welkom gezien de hoogte van de camper. Andere systemen zoals de Distronic actieve afstandsassistent, een dodehoekassistent en het intelligente LED-verlichtingssysteem kunnen optioneel worden besteld. De prijzen van het nieuwe model zijn nog niet bekend maar zullen volgens een Mercedes-woordvoerder in Duitsland beginnen bij ongeveer 58.000 euro (exclusief BPM etc) voor de Marco Polo 220 D.