HRZ Casablanca L: ideaal voor lange, avontuurlijke reizen
De Duitse camperbouwer HRZ Reisemobile bouwt vooral campers voor individualisten. Dis camperaars die een afwijkende indeling zoeken, desnoods helemaal op maat gemaakt, of die echt verre reizen met hun camper willen maken.
Voor dat laatste kun je denken aan een expeditiecamper. Maar er zijn ook tussenvormen, zoals de nieuwe Casablanca L, die HRZ introduceerde. Deze lijkt op een expeditiecamper maar mist wat toeters en bellen die hem geschikt voor het echte ruige werk maken.
Buiten de gebaande wegen
En daarmee boort HRZ Reisemobile een behoorlijk grote en groeiende doelgroep aan. Er zijn steeds meer mensen die de verste hoekjes van bijvoorbeeld Scandinavië, Schotland, het Iberisch schiereiland, de Balkan of Oost-Europa willen ontdekken en daarbij regelmatig slechte, onverharde wegen treffen, en daar ook een overnachtingsplaats buiten de gebaande wegen opzoeken. Die mensen hebben graag een camper met vierwielaandrijving en wat meer bodemvrijheid, maar hoeven geen speciale voorzieningen voor extreme omstandigheden. En daar komt de Casablanca L precies van pas.
HRZ Reisemobile heeft al diverse van dit soort modellen in het programma, maar dit is de eerste die een Mercedes Sprinter staat. HRZ koos voor een MB Sprinter met medium wielbasis met de standaard vierwielaandrijving. De bodemvrijheid is iets vergroot, hij staat op terreinbanden en er zijn ook diverse beschermplaten voor de bodem en carter aangebracht. Het stoere kleurtje, de hoge luchtinlaat en de set reservewielen op het dak maken hem helemaal af.
Nadruk op comfort
Maar er worden met dit soort campers vaak lange reizen worden gemaakt. Daarom heeft HRZ Reisemobile meer aandacht aan het comfort dan aan specifieke voorzieningen voor off-road rijden geschonken. Doordat men hierbij niet uitgaat van een buscamper maar van een camper met een grotere opbouw, is het woongedeelte uitstekend geïsoleerd en biedt het ook meer dan voldoende ruimte.
Indeling is afwijkend
Bovendien wijkt HRZ Reisemobile, zoals dit bedrijf wel vaker doet, bewust af van de standaard indeling. Uiteraard is er een doorgang van de cabine naar het woongedeelte maar die is vrij smal. Voorin het woongedeelte zeer goed gevoel van ruimte, comfortabele uitrusting, de beste kwaliteit van vakmanschap, een helder modern design en uitstekende rijeigenschappen. De cabine van de Casablanca L is zeer stabiel en toch extreem licht en heeft een uitstekende isolatie. De wooncabine en de bestuurderscabine zijn met elkaar verbonden door een deur. Maar die doorgang is smal, omdat zich daar ook de badkamer en een grote kast bevinden. Langs de linkerwand bevindt zich een treinzit, met in de banken de Truma dieselkachel en watertank. Het keukenblok is langs de rechterzijde geplaatst en heeft een ruim werkblad, spoelbak en tweepits kookplaat.
Dwarsbed en garage
Achterin de camper bevindt zich een tweepersoons dwarsbed (200 x 135 cm) met lattenbodems. Optioneel zijn ook Froli-schotelveren leverbaar. De toegang tot het vrij hoge bed wordt gemakkelijker gemaakt door twee in het meubilair geïntegreerde treden. Onder het bed bevindt zich een ruime garage over de gehele breedte van het voertuig. Deze is van buitenaf toegankelijk via een serviceluik, van binnenuit via een grote deur.
Ruime badkamer
De badkamer is relatief ruim omdat deze ook de doorgang naar de cabine benut. De uittrekbare wastafel bespaart ruimte en er is ook een ruime wandkast biedt voldoende opbergruimte voor alle badkamerbenodigdheden. Het droogscheidingstoilet vereist geen chemicaliën of water en is praktisch in gebruik. De hoge kast rechts van de badkamer bevat een op stahoogte ingebouwde 85 l compressorkoelkast, een grote besteklade en een garderobekast.