Geen 4.250 kilo voor campers met B-rijbewijs: EU-regel alleen voor ‘alternatieve brandstoffen’

De koppen waren veelbelovend: campers tot 4.250 kilo zouden binnenkort gewoon met een B-rijbewijs gereden mogen worden. Maar wie de EU-richtlijn er even bij pakt, ziet al snel dat dat helemaal niet klopt. De nieuwe regeling geldt alleen voor voertuigen met een alternatieve aandrijving, zoals elektrisch of waterstof.

Dat er voor dieselcampers niets gaat veranderen is al sinds vorig jaar bekend. Die mogen nog altijd niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo als je er met een B-rijbewijs in wilt rijden. In de media gaan berichten rond die wat anders beweren, maar laat je daar niet door misleiden. Al sinds het voorstel voor de nieuwe richtlijn naar de Europese Commissie ging, was er geen sprake meer van campers met dieselmotoren. Dat is al sinds vorig jaar zo.

Alleen voor emissievrije voertuigen

De verhoging van het toegestane gewicht van 3.500 naar 4.250 kilo is bedoeld voor voertuigen die zwaarder zijn geworden door hun elektrische aandrijving of vergelijkbare technologie. Dat geldt bijvoorbeeld voor elektrische bestelbussen zoals de hierboven afgebeelde Fiat e-Ducato, maar dus niet voor conventionele dieselcampers.

De reden is simpel: accu’s en elektrische aandrijfsystemen wegen meer. Om dat gewicht te compenseren zonder meteen een zwaarder rijbewijs te eisen, is deze uitzondering bedacht. Maar die uitzondering geldt dus alleen voor voertuigen met een emissievrije aandrijving — en dat staat er letterlijk in de tekst van de voorlopig aangenomen EU-richtlijn, die je hier kunt lezen.

Campers worden niet genoemd — en diesel blijft écht uitgesloten

In de tekst van de richtlijn komen campers helemaal niet voor. Die vallen onder de bredere categorie personen- of bedrijfswagens, afhankelijk van de indeling. Het maakt dus niet uit of het een camper is of niet: als hij op diesel rijdt en boven de 3.500 kilo uitkomt, blijft een C- of C1-rijbewijs nodig.

Alleen volledig elektrische campers zouden in theorie onder de regeling kunnen vallen. Maar die zijn op dit moment nog nauwelijks beschikbaar — laat staan betaalbaar of praktisch inzetbaar voor lange ritten. Voor de gemiddelde camperaar is dat dus voorlopig geen relevante ontwikkeling.

Wat zorgde voor die verwarring?

Misschien wordt de verwarring wel gevoed door een Nederlandse gedoogregeling die al sinds 2019 bestaat. Daarmee mag je met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot 4.250 kilo rijden, onder bepaalde voorwaarden. Maar ook die regeling geldt — net als de nieuwe Europese richtlijn — alleen voor emissievrije voertuigen. Campers met een verbrandingsmotor vallen daar dus buiten.

Ook is het zo dat er vanuit de brancheverenigingen in de camper- en recreatiesector pogingen zijn ondernomen om campers tot 4.250 kilo met rijbewijs B te mogen besturen. Ook die pogingen zijn gestrand toen de zaken meer ‘officieel’ werden.

Ook al deden de media lange tijd anders vermoeden, was dat maar al te vaak misleiding.

Geen verandering voor de camperaars

De Europese regels zijn nog niet definitief ingevoerd. De richtlijn moet nog officieel worden aangenomen, waarna lidstaten vier jaar de tijd krijgen om deze in nationale wetgeving op te nemen. Tot die tijd verandert er helemaal niets. Maar ook daarna geldt: alleen campers met een alternatieve aandrijving komen in aanmerking voor de verruimde gewichtsgrens bij het B-rijbewijs. Wie nu een camper rijdt die boven de 3.500 kilo uitkomt en op diesel loopt, blijft dus gewoon aangewezen op een C1-rijbewijs. De suggestie dat die beperking binnenkort verdwijnt, klopt écht niet!